fredag 24 augusti 2012

Vad är cosplay?

Vad är cosplay? 

Ordet är en förkortning på Costume play och det är väldigt populärt i Japan eller hos animefans i övrigt. Det innebär helt enkelt att man klär ut sig till en karaktär från t.ex en anime, spel, eller från filmer och serier. Det finns väl ingen riktig begränsning på vad eller vem man kan klä ut sig till, vilket gör det roligare! Man går runt som denna karaktär man valt att efterlikna på t.ex konvent som då är ett evenemang för manganördar eller annat, och om man vill kan man sjävklart försöka efterlikna personligheten också! Det är inget måste förutom om man ska vara med i tävlingar förstås. Det är inte bara på konvent som man behöver cosplaya, om man vill kan man dra ihop en cosplaygrupp och gå runt på stan, bara för kul!
Finns även meet-ups som man kan gå på, det vill säga ett möte för cosplayare. Har själv aldrig varit på något meet-up så jag vet inte riktigt vad man gör. Men det är väl olika på alla antar jag. 

Hur skaffar man då kläder, accesoarer eller annat? 

Enkelt! Man kan antingen sy egna, vilket du ska göra om du ska vara med i en tävling då de kollar hur väl du har gjort dräkten oså. Annars kan man ju alltid beställa hem. Det finns lite olika sidor för cosplays, men du måste alltid kolla så att sidan är säker. Leta efter lite reviews om den!

Ja det var lite kort och gott om det, har ju pratat om cosplay några gånger här men aldrig förklarat vad det ens är, haha så jag kände att det var dags för det nu, speciellt när jag själv kanske lägger upp bilder lite senare från när jag cosplayar, när mina grejer har kommit alltså ;) Vissa är intresserade av detta som läser kanske, och andra inte.. Men jag hoppas verkligen att jag får fler läsare som gillar sånthär så att jag kan göra någon människa lycklig! Haha. 

Ezio Auditore da firenze - Assasin´s creed

Cosplay!
Uchiha Sasuke - Naruto
 Cosplay!
Darth Vader - Star Wars
 Cosplay!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar